Cursussen najaar 2016

In oktober is het zover, dan beginnen de lessen weer in de kleine kapel van de Cultuurkoepel in Heiloo. Op maandag 3 oktober beginnen we met de cursus Barok en op dinsdag 4 oktober met de Romantiek.

Beide cursussen heb ik bijgewerkt en geactualiseerd op basis van nieuw verschenen (kunst)historische publicaties. Tevens zijn er het afgelopen jaar enkele zeer interessante tentoonstellingen geweest zoals Class Distinctions in het Museum of Fine Arts in Boston, USA die veel nieuwe inzichten gaf over de schilders en de maatschappij in de Nederlandse Gouden Eeuw. Ook zijn er natuurlijk op muzikaal gebied weer veel nieuwe opnamen gemaakt die geleid hebben tot veel nieuwe muziekfragmenten. Dat alles heeft ervoor gezorgd dat ik de cursussen nog boeiender en interessanter kon maken. Maar ik heb ook geluisterd naar opmerkingen van de cursisten. Zo besteed ik nu ook meer aandacht aan de kleding en mode uit die tijd. Hieronder volgt wat meer informatie over beide cursussen:

De start van de Barok als dominante cultuurperiode in Europa wordt door kunsthistorici vaak gezien als een direct gevolg van het Concilie van Trente waarin de katholieke kerk een antwoord probeerde te vinden op de reformatie van o.a. Luther en Calvijn. We zullen zien dat dit veel genuanceerder ligt maar toch zullen we gaan begrijpen dat verschillen in geloofsbeleving bepalend worden voor de cultuur in Europa. Het verhaal begint in Italië en dan met name in Rome waar Gianlorenzo Bernini de superster gaat worden van de Italiaanse Barok. In Spanje beleven we, ondanks de economische neergang, de Gouden Eeuw van de schilderkunst. In de Noordelijke Nederlanden is er ook een Gouden Eeuw maar dan juist dankzij de economische successen van de Republiek. Behalve voor de beeldende kunsten is de Barok ook heel belangrijk geweest voor de architectuur en muziek. Nog steeds luisteren heel veel liefhebbers naar barokke componisten zoals Antonio Vivaldi en Georg Friedrich Händel.

De cursus over de Romantiek gaat het over eind 18de en de eerste helft van de 19de eeuw. Door de Franse revolutie komt er een grote ommekeer in culturele beleving van de Europeanen. Men wil weer terug naar een tijd waarin het christelijk geloof onbetwist was door rede en wetenschap. De natuur was het bewijs van het bestaan van God. Kunstenaars trokken die natuur in om te dichten, tekenen of schilderen. Maar het was ook een tijd waarin nationalistische gevoelens naar de oppervlakte kwamen. Heel veel componisten gaven nationale thema’s aan hun muziek. Politiek was het een onrustige tijd. Na de restauratie door het congres van Wenen bouwden zich spanningen op die in de revolutiejaren 1830 en 1848 overal in Europa tot opstanden leiden.

Dit bericht is geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink.